Regulatory Reporting Officer

Regulatory Reporting Officer BEOBANK NV/SA

Wie zijn wij?

Ontdek hier wie wij zijn.

Functie

Missie van de afdeling

De belangrijkste activiteiten van de afdeling Regulatory Reporting omvatten het opstellen van de wettelijke rapportages voor de toezichthoudende autoriteit (Nationale Bank van België/ECB) en de rapportages voor de groep (Crédit Mutuel Alliance Fédérale).

Dit omvat onder meer het opstellen en controleren van verschillende wettelijke rapporten zoals de EBA-rapporten (COREP, FINREP, LCR, enz.), SRB-rapporten (LDR, CFR, FMIR, MREL/TLAC) en lokale rapportages (Schema A, PHL), maar ook de jaarrekeningen, bijdragen aan ESG-rapportages voor de groep, enz.

De afdeling Regulatory Reporting werkt nauw samen met de andere diensten van de Financiële Directie (de boekhoudafdelingen, de financiële cel en de controlling) zowel in het kader van de boekhoudkundige afsluitingen als bij het aansturen en voorspellen van de wettelijke ratio’s (kasbeheer, opstellen van de plannen (PMT), enz.), evenals met de directie Risk.

Aangezien de regelgeving zeer bepalend is voor de activiteiten van de bank, onderhoudt de afdeling Regulatory Reporting ook voortdurend contact met de businessafdelingen (Product Management, Kredieten, Sales, enz.) over tal van onderwerpen (PHL-enquêtes, hypotheekgaranties in termen van processen of gegevens, groene leningen en ESG-normen, enz.).

Ten slotte, aangezien dit vakgebied voortdurend in ontwikkeling is, vormen het volgen van regelgevende veranderingen en alle studies die verband houden met dit werkterrein eveneens een cruciale activiteit van de afdeling.

 

Jobomschrijving

  • Correcte en tijdige wettelijke rapportages produceren voor Beobank of andere Belgische groepsmaatschappijen met een focus op «resolution reporting» (LDR, FMIR, CFR, MREL/TLAC) en liquiditeit (LCR, ALMM, NSFR);
  • De consolidatiepakketten op groepsniveau opstellen (flash, fase IFRS en fase FINREP) voor Beobank of andere Belgische groepsmaatschappijen;
  • Bijdragen aan de opvolging van wijzigingen in de reglementering en de analyse van deze wijzigingen en hun impact op de rapportages;
  • Bijdragen aan de validatie van functionele specificaties en aan de testfasen van automatiseringsprojecten samen met de IT-diensten van de groep;
  • Verbeteringen identificeren om de operationele efficiëntie en de kwaliteit van de rapportages te waarborgen;
  • Samenwerken met de directie Risk en met de businessafdelingen over alle gemeenschappelijke onderwerpen;
  • Deelnemen aan werkgroepen of workshops op groepsniveau.

 

Aanbod

  • Een contract van onbepaalde duur als klantenadviseur
  • Naast een marktconform loon kan je genieten van een interessant verloningspakket dat wordt aangevuld met extralegale voordelen: maaltijd- en ecocheques, 13de maand (met de mogelijkheid om alternatieve voordelen te kiezen in het kader van ons cafetariaplan, Flex Income Plan), hospitalisatie- en groepsverzekering, wettelijke tussenkomst in de verplaatsingskosten, voordelen op een aantal bank- en verzekeringsproducten, … en nog veel meer!
  • Een job die snel evolueert en waarmee je veel bijleert
  • Een dynamisch team dat initiatief aanmoedigt
  • Een organisatie die in haar werknemers investeert door middel van kwaliteitsvolle opleidingen en reële carrièremogelijkheden
  • Een omgeving die het evenwicht tussen je privé- en beroepsleven bevordert
  • Je zal werken in een solide, niet-beursgenoteerde groep (Crédit Mutuel Alliance Fédérale) die een duurzame relatie met haar werknemers en klanten bevordert.

 

Kortom: bij Beobank kom je terecht in een open en dynamische bedrijfscultuur met een aangename werksfeer waar vaardigheden minstens even belangrijk zijn als een diploma. We geloven in een menselijke aanpak en willen dat elke Beobanker zich goed voelt op de werkvloer. Bij Beobank maak je deel uit van een cultuur van doeners en geniet je van flexibiliteit: je kan bijleren en doorgroeien.

 

Benieuwd? Solliciteer vandaag nog! Want bij Beobank word je goed omringd.

Profiel

    Vaardigheden :

    • Gemotiveerd en in staat om zowel zelfstandig als in teamverband te werken;
    • Flexibel en een goede aanpassingsvermogen;
    • Analytisch, nauwkeurig en met een oog voor details.

     

    Kennis :

    • Master in economie/financiën/boekhouding of gelijkwaardig;
    • Talen : Frans/Nederlands. Engels is een extra troef;
    • Goede kennis van bancaire regelgeving (Basel IV, CRR, CRD, BRRD, …).

     

    Ervaring :

    • Minimaal 3 jaar ervaring in de audit van financiële instellingen, in consultancy voor regulatory reporting of in regulatory reporting binnen een bank.

    Deze andere vacatures kunnen je ook interesseren